Wat kost een laadpaal?
Mooi zo’n milieuvriendelijke elektrische auto, maar hoe zit het dan precies met het opladen van die wagen? Wat kost het plaatsen van zo’n laadpaal bij je thuis eigenlijk en mag je eigenlijk zomaar een paal plaatsen? Wat zijn de kosten van het laten plaatsen van een laadpaal? En kun je niet gewoon via het stopcontact je fraaie vierwieler opladen? En wat is het verschil tussen de verschillende oplaadpalen dan precies? Lees hier meer over de (relatief lage) kosten van het plaatsen van deze oplaadpalen voor de elektrische wagen.
Laad veilig en snel op
Nee, met een elektrische automobiel tank je niet, een elektrische wagen die laad je de op. Dit kun je doen met het ‘gewone’ stopcontact of met een speciaal laadpunt. Met een dergelijke paal laad je echter veel sneller op en laad je bovendien op de meest veilige wijze en voorkom je dat je ’s ochtends voor onaangename verrassingen – in de vorm van een lege accu – komt te staan. Behalve een oplaadpaal dien je ook de beschikking te hebben over een laadpas. Met die pas identificeer je jezelf en kun je het voertuig overal opladen met behulp van publieke oplaadpalen in de publieke ruimte.
Publieke oplaadpalen en snelladers
Overigens is er verschil tussen de voor de consument beschikbare oplaadpalen, die je globaal in drie verschillende categorieën verdeelt. Je hebt ze dus voor thuis, je hebt de zogenaamde publieke oplaadpalen en dan zijn er nog de populaire snellaadpalen. Lees op onze veelgestelde vragen pagina meer over de verschillende soorten laadpalen! Je mag op eigen terrein altijd een oplaadpaal (laten) plaatsen. De meest bekende oplaadpalen zijn de publieke oplaadpalen, tegenwoordig op vrijwel elke parkeerplaats te zien en vrijwel altijd in gebruik. De snellader zie je nog wat minder. Als je ze wel ziet, dan bevind je je op een belangrijk knooppunt, op een bekende carpoolplaats of langs een drukke snelweg. Oplaadpunten.nl geeft een overzicht van alle vrij te gebruiken laadpalen in Nederland. Voor de snellader dien je uiteraard ook over een pas te beschikken. En over geduld, want iedereen wilt de wagen met de snellader opladen.
Openbare ruimte
Het is geen ingewikkeld proces om thuis een oplaadpunt te laten plaatsen. Op eigen terrein mag je namelijk altijd een oplaadpaal plaatsen al kan dit simpelweg niet bij iedereen. Stel je kunt bij je huis geen paal plaatsen, dan komt die vaak bij een nabijgelegen parkeerplaats in de openbare ruimte. Dan dien je echter wel een vergunning bij de gemeente aan te vragen. Overigens hanteren de gemeenten onderling vaak wat afwijkende regels voor oplaadpunten, soms gelden er ook weer andere regels voor oplaadpunten bij bedrijven.
Technisch geavanceerder
Een oplaadpaal krijg je uiteraard niet cadeau. Daar zijn kosten aan verbonden. Als bezitter van een elektrisch voertuig heb je echter weinig keuze als je snel en veilig op wilt laden. Als particulier kies je voor een oplaadpaal met een vaste kabel of oplaadpalen met een wandcontactdoos, voor beide varianten betaal je eenmalig de aanschafprijs. Er kan echter ook gekozen worden voor het kopen van een oplaadpaal die werkt met een pasjessysteem. Ook dan betaal je de aanschafprijs maar ook een bedrag per maand aan abonnementskosten. Deze oplaadpaal is technisch geavanceerder dan de andere palen en dus ook weer wat duurder in aanschaf.
Veel sneller dan het stopcontact
De exacte prijs voor de verschillende oplaadpalen variëren per aanbieder. In z’n algemeenheid kun je stellen dat de palen niet extreem duur zijn, maar dat je ze wel net als de vierwielers zelf duur kunt maken. Kies je voor allerlei extra opties, dan ben je automatisch meer geld kwijt. Ook de abonnementskosten die je kwijt bent als je voor een dergelijke oplaadpaal kiest, lopen niet heel erg in de papieren. Er zijn al abonnementen voor vijf euro per maand, ook nog eens inclusief BTW voor het mogen gebruiken van de paal. De grootste verschillen tussen de oplaadpalen liggen in de snelheid van opladen. Gebruik je een stopcontact, dan laad je je wagen op tussen de zes en acht uur. Kies je voor een standaard oplaadpaal dan is je voertuig ergens tussen de een en vier uur vol en een snellader is in staat je automobiel binnen twintig minuten op te laden. Heb je de oplaadpaal aangeschaft, dan is het voor het grootste gedeelte ook gedaan met de kosten. De palen behoeven namelijk weinig onderhoud.
Laad ’s nachts of met zonne-energie op
Wie wil bezuinigen op de stroomkosten, die kiest er voor om de wagen altijd ‘s nachts op te laden (nachtstroom) of maakt gebruik van zonne-energie. De moderne oplaadpalen zijn te gebruiken voor elke wagen en er zijn al oplaadpalen beschikbaar die de laadkosten automatisch verwerken en waarbij je een app geleverd krijgt om het verbruik van stroom en dus de kosten bij te houden. Gemiddeld genomen kost het opladen van het voertuig ongeveer 2,64 euro per laadbeurt, dit is omgerekend zo’n 0,03 cent per kilometer. Vergelijk dat maar eens met benzine. Daarmee is ook de populariteit van zakelijk elektrisch rijden voor het grootste deel verklaard.
Laadpaal laten installeren
Behalve de kosten voor aanschaf ben je uiteraard ook stroom kwijt en moet de oplaadpaal eventueel voor je geplaatst en aangesloten worden. De meest goedkope oplossing is om de paal in de groepenkast aan te sluiten en gewoon aan de wand te monteren. Dit is ook een van de meest toegepaste oplossingen. De kosten zijn zo relatief laag, de oplaadpaal werkt op deze manier gewoon goed. Ook het laten plaatsen van een oplaadpaal is iets wat je zo duur kunt maken als je zelf wilt. Wil je bijvoorbeeld dat de oplaadpaal op een roestvrije stalen paal geplaatst wordt, dan ben je fors duurder uit. Ook als je beslist een MID-gekeurde kilowattuur meter wenst, tast je behoorlijk dieper in de buidel. Ook als je de oplaadpaal wilt laten spuiten in een van de beschikbare RAL-kleuren of een langere draadkabel wilt, betaal je uiteraard meer.
Mooie subsidies
De kosten voor het daadwerkelijk opladen van de auto – de stroom dus- zijn bij het eigen huis het laagst. Op parkeerplaatsen, carpoolplaatsen en langs de snelwegen wordt wat meer geld voor stroom gevraagd. Voor het aanschaffen van oplaadpalen worden overigens behoorlijke subsidies verstrekt. Die subsidies moeten het rijden op elektriciteit bevorderen en schelen de elektrische rijder dus weer behoorlijk in de aanschafkosten