Laadpaal installeren

DES Elektro verzorgd een vakkundige installatie voor jouw laadpaal. Zowel aan huis als op kantoor. Op deze manier kun je gemakkelijk een elektrische auto voor de deur opladen. Hierbij is het fijn dat zowel jijzelf als de installateur niet voor eventuele verrassingen komen te staan. Om die reden vind je op deze pagina informatie en aandachtspunten die aan bod komen tijdens de installatie van jouw laadpaal!

Op basis van de gekozen laadpaal en de plek waar deze moet komen, zal er eventueel geboord en/of gegraven moeten worden. Wanneer dit het geval is wordt dit door 1 van onze monteurs eerst doorgenomen en overlegd. Installatie duurt doorgaans niet langer dan één werkdag, deze dag kan je gewoon thuis werken of heerlijk ontspannen. De monteur doet het werk en het enige dat je hoeft te doen is toegang te verlenen tot het terrein en de meterkast!

Na de installatie krijg je van de installateur nog een korte uitleg betreft de werking van de laadpaal. Dit zorgt ervoor dat je direct kunt beginnen met laden zodra de monteur vertrokken is!

Installatie van de laadpaal zonder zorgen

Je hoeft slechts met drie dingen rekening te houden, onze installateurs doen de rest!

Ervoor zorgen dat je thuis bent op de dag van de installatie
Ervoor zorgen dat waar geboord of gegraven moet worden toegankelijk is voor de installateurs
Ervoor zorgen dat de meterkast toegankelijk is tijdens de installatie

Voor je de knoop doorhakt en een laadpaal laat installeren kan het zijn dat je hier nog wat aanvullende informatie over wilt verzamelen. Om die reden hebben we op deze pagina de nodige aandachtspunten onder elkaar gezet die aan bod komen bij het kiezen en installeren van een laadpaal aan huis of op kantoor.

Mocht je vraag in de onderstaande punten niet worden beantwoord, dan kun je altijd even contact opnemen met één van onze gecertificeerde installateurs via het contactformulier hiernaast of via 0481 358 510. Ook op onze pagina met veelgestelde vragen  beantwoorden we graag al jouw vragen!

Laadvermogen

Het laadvermogen bepaald hoe snel de accu vol zit. Er zijn momenteel 4 verschillende laadvermogens beschikbaar voor consumenten. Afhankelijk van de elektrische auto die je rijdt en de aansluiting waarover deze auto beschikt kun je kiezen voor een laadpaal met een laadvermogen van 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW of 22 kW. Hybrides hebben in veel gevallen een lager laadvermogen nodig dan volledig elektrische auto’s. Dit heeft te maken met het feit dat de accu’s vaak minder groot zijn en deze minder intensief gebruikt worden. Auto’s die volledig afhankelijk zijn van elektriciteit hebben grotere en zwaardere accupakketten. Deze auto’s hebben dan ook een sterkere lader nodig om in een respectievelijke tijd de accu vol te laden.

Kortom; hoe hoger het laadvermogen, hoe sneller de accu vol zit. Hoe groter de accu, hoe hoger het laadvermogen is dat nodig is!

Conclusie zelf laadpaal aanschaffen

Zoals beschreven is de keuze enorm en kan het voor de consument wellicht overweldigend overkomen. Dit komt door het grote aanbod en de regelmaat waarmee technische factoren naar voren komen. De kosten kunnen wanneer je niet goed bent geïnformeerd oplopen. Mede om deze reden adviseren wij dan ook graag om je te voorzien van informatie en wanneer gewenst komen wij je nieuwe laadpaal bij jouw installeren. Wij van DES Elektro hebben jaren lange ervaring in het plaatsen van verschillende type laadpalen.

Alles over het installeren van laadpalen op kantoor!

Tijdelijke oplossing

Nog geen keuze kunnen maken? Dan kun je natuurlijk tot jouw eigen laadpaal aan huis staat je elektrische auto ook onderweg opladen! Ook wel publiek laden genoemd kan bij een van de vele laadpunten in ons land. Hiervoor heb je wel een zogenaamde laadpas nodig waarmee je “brandstof betaald”.

Soorten laadpalen:

Net als met zonnepanelen zijn er bij laadpalen enorm veel verschillende varianten. De verschillen zitten niet alleen in kleur, grootte en andere uiterlijke eigenschappen. Nee, ook in de hoeveelheid stroom die een laadpaal kan leveren aan de auto zitten de nodige verschillen. Mede hierdoor is de keuze voor een laadpaal nog niet zo makkelijk gemaakt. Het is dus een verstandig idee om voordat je een laadpaal laat installeren goed te kijken welke laadpaal er het beste aansluit bij jouw wensen.

Om te helpen bij deze keuze hebben wij een overzicht gemaakt van de soorten laadpalen die momenteel worden aangeboden binnen de markt. Zo kun je gemakkelijk een keuze maken welke soort laadpaal het best geschikt is voor jouw auto en thuissituatie.

Verschillende soorten laden

Een term die je bij elektrische auto’s vaak zult tegenkomen is de term: “modes”. Met deze term wordt gericht op de techniek die bij het opladen van het voertuig wordt gebruikt. Binnen deze modes zijn 4 verschillende varianten. Van deze 4 varianten werken er 3 met wisselstroom (dat uit het stopcontact komt) en de 4e mode werkt op gelijkstroom. Hieronder lichten wij de verschillende modes toe.

Mode 1
Mode 1 is een laadmethode die we veel zien terugkomen bij hybrides met kleine accucapaciteiten. Deze laadpalen laden met een aansluiting uit het gewone stopcontact. Zo laden ze dus met 220 Volt met maximaal 10 Ampère. Voor het laden van volledig elektrische auto’s wordt deze manier van laden in principe niet gebruikt. Dit komt omdat er geen stroombegrenzer op zit die de belasting op het netwerk beperkt. Om deze reden zou het relatief gezien een wat onveilige laadmethode zijn.

Mode 2
Mode 2 is het laden met behulp van een vaste stroombegrenzer. Deze manier van laden gebeurt meestal aan een gewoon stopcontact. Het komt overigens ook voor dat dit via een laadpaal thuis gebeurd. Wat we vaak zien bij Mode 2 is dat er in de meegeleverde kabel van het elektrische voertuig een stroombegrenzer zit ingebouwd. Dit om eventuele overbelasting van zowel de auto als van het stroomnetwerk te voorkomen. Dit is dus een veiligere keuze dan Mode 1 laden.

Mode 3
Mode 3 staat voor gecontroleerd laden van het elektrische voertuig. Bij deze manier van laden vindt er onderlinge communicatie plaats tussen zowel de laadpaal als de auto. Wanneer deze beide een geschikte laadstroom hebben vastgesteld wordt het laden in gang gezet, niet eerder. Door middel van deze beperkende werkwijze is Mode 3 wederom een stuk veiliger laden dan Mode 2 en Mode 1. Dit komt doordat er een controle plaatsvindt voordat de spanning wordt opgebouwd.

Mode 4
Mode 4 staat voor het laden met gelijkstroom. Bij deze laadmethode staat de laadpaal in direct contact met de accu van het elektrische voertuig. Zo wordt het hele laadproces zelf bepaald. Mede omdat het elektriciteitsnetwerk enkel wisselstroom kan leveren, is er bij een mode 4 laadpaal een omvormer ingebouwd. Bij mode 1, 2 en 3 zit de omvormer in de auto zelf. 

Nu we de verschillende modes voor het laden van het voertuig hebben behandeld komen we op het volgende onderwerp, namelijk de stekkers. Er zijn in de loop van de tijd een aantal verschillende stekkers gebruikt door producenten van elektrische auto’s en laadpalen. Hierdoor kan het zijn dat je een andere stekker nodig kan hebben dan dat de buurman gebruikt. Dit is dan ook vaak de reden waarom de auto met bijbehorende laadkabel wordt geleverd. Zo weet je zeker dat je ook op publieke laadpalen altijd je auto kan bijladen wanneer dit nodig is!

Meer video’s over elektrisch laden zoals eerder op deze pagina van de consumenten bond vind je hier!

Verschillende soorten stekkers

Naast de verschillende laadmethodes zijn er ook diverse stekkers. Hieronder zullen we stuk voor stuk de verschillende soorten stekkers behandelen. Te beginnen met de Yazaki-stekker

laadpaal stekker type1

Type 1 – Yazaki-stekker

De Yazaki-stekker. Het kan goed zijn dat je nog nooit van deze stekker hebt gehoord, of misschien nog nooit een dergelijke stekker hebt gezien. In de VS en Japan is deze stekker praktisch de standaard voor alle auto’s die elektrisch laden. Toch zijn er in het verleden wel een aantal Europese autofabrikanten geweest die auto’s op de markt gebracht hebben met dit type stekker. Wel is deze stekker eigenlijk bedoeld voor het 110V-netwerk. Op het 3-fase netwerk wat wij hier in Europa kennen kan met deze stekker maar 1 van de 3 fases worden gebruikt waardoor het laden over het algemeen langer zal duren dan bij andere typen kabels. Onder andere de Mitsubishi Outlander, Chevrolet Volt, Nissan Leaf, Opel Ampera en de Toyota Prius hebben dit type aansluiting.

Laadpaal stekker type2

Type 2 – Mennekes-stekker

Deze type 2 stekker staat bekend als de Mennekes-stekker. Deze stekker is vernoemd naar het Duitse bedrijf dat de stekker heeft bedacht en ontworpen. Deze stekker zul je wanneer je een beetje bekend bent met elektrisch rijden vast en zeker wel eens gezien hebben. Dit komt mede doordat de Europese Commissie deze stekker heeft aangewezen als standaard voor het opladen van elektrische auto’s. Wat het grote voordeel is van deze stekker is dat deze zowel met 1-fase als met 3-fase, ook wel krachtstroom genoemd, kan worden gebruikt. Grote merken als Tesla, Volvo en BMW maken gebruik van dit type aansluiting.

Laadpaal stekker type3

Type 3

Type-3 stekker zoals je deze hierboven kunt zien wordt in Nederland niet gebruikt. Wat we veelal zien is dat dit type stekker voornamelijk in Frankrijk en Italië wordt gebruikt voor het laden van EV’s!

Laadpaal stekker chademo

Chademo-stekker

Vervolgens zijn we aangekomen bij de Chademo-stekker. Dit type stekker is bedacht en ontwikkeld in Japan en werkt enkel met gelijkstroom. In Nederland wordt dit type stekker gezien als dé standaard voor snelladen van de auto. Met snelladen kan de accu van je elektrische auto al binnen een half uur vol zitten. Langzaam laden of laden met wisselstroom is niet mogelijk met deze stekker. Verder zijn dit soort laadpunten relatief gezien nogal duur. Dit is een direct resultaat van het feit dat er een omvormer moet zijn ingebouwd die er op zijn beurt voor zorgt dat het laadpunt gelijkstroom levert!

Laadpaal stekker combo

Combo-stekker

Dan tot slot de combo-stekker. Dit type stekker wordt sinds 2017 gezien als de standaard in Europa. Het grote voordeel van de combo-stekker is dat deze zowel met wissel als met gelijkstroom te gebruiken is. De Mennekes stekker ( type-2 ) past binnen deze nieuwe standaard. De Chademo van hierboven nog niet. Hier is men tot op de dag van vandaag druk mee bezig om een gepaste oplossing voor te vinden zodat mensen die gewend zijn snel te laden met hun Chademo-aansluiting kunnen blijven snelladen zoals zij gewend zijn!

Waarom laat je je laadpaal plaatsen en doe je het niet zelf?

Wij ontvangen regelmatig mailtjes en telefoontjes van mensen die ons vragen of zij zelf de installatie van hun laadpaal kunnen doen. Ons advies hierin is kort en krachtig. Nee. Mits je ervaring hebt met elektrotechniek, krachtstroom etc. is het geen goed idee om zelf aan de slag te gaan met de installatie van een laadpaal. Allereerst is het bij de installatie van een laadpaal belangrijk dat de meterkast hier op de juiste manier voor is ingericht. 

Voor zo goed als alle laadpalen moet de meterkast een extra groep hebben zodat andere apparaten / groepen niet lijden onder het hoge energieverbruik van de laadpaal. Sluit je de laadpaal bij het installeren aan op een bestaande groep en laad je de auto op terwijl de rollade in de oven zit, is de kans vrij groot dat de stroom zal uitvallen. Dit is een direct gevolg van het overbelasten van een groep binnen de meterkast. 

Dit is niet de enige reden waarom wij afraden de installatie in eigen beheer uit te voeren. Omdat de paal vaak op de oprit, in de garage of onder de carport moet komen is het eigenlijk altijd zo dat er kabels naar de laadpaal moeten worden getrokken. Vaak moeten deze kabels daarvoor door de buitenwand van de woning. In deze wand zitten naast isolatiemateriaal vaak ook gas- en waterleidingen. Vooral in de buurt van de meterkast. Ook bestaat het risico dat je door een bestaand elektrisch netwerk heen boord wanneer je zomaar de boor pakt om een gat te gaan boren. 

Van de bovengenoemde factoren brengt de gasleiding het meeste risico met zich mee. Dit omdat wanneer hier doorheen wordt geboord er grote kans op brand en/of explosies zal zijn. Al met al adviseren wij ten aller tijden dit over te laten aan een professionele installateur.

Prijs/kosten laadpaal laten plaatsen

Wat kost het om een laadpaal te laten plaatsen, een veelgestelde vraag. Op deze vraag is helaas geen hapklaar antwoord te geven. Dit heeft te maken met de verschillende factoren die bij de installatie van een laadpaal aan bod komen. Denk aan de huidige situatie in de meterkast, het type stekker / laadpaal en de vereiste die hierbij komen kijken met betrekking tot aanpassingen in de meterkast. Ook de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal mag worden geplaatst speelt hierbij een belangrijke rol. Alle bovengenoemde factoren hebben invloed op zowel de materiaalkosten als de manuren die er in gaan zitten om de laadpaal succesvol te installeren. DES Elektro is hierbij een van de scherpst geprijsde partijen in. Heb je dus vragen over wat de kosten van een laadpaal bij aan huis zou zijn? Vraag dan een offerte aan! In deze offerte kunnen wij jou van een gerichte prijsindicatie voorzien.

Contact

Aangesloten bij:

Bericht verzonden!

Bedankt voor uw bericht.
Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.