Bel ons op 085 800 123E-mail info@dets-electronica.nlFB

Laadpaal installeren

Laadpaal laten installeren

DES Elektro verzorgd een vakkundige installatie van uw laadpaal. Zowel aan huis als op kantoor. Op deze manier kunt u gemakkelijk uw elektrische auto voor de deur opladen. Hierbij is het fijn dat zowel u als de installateur niet voor eventuele verrassingen komen te staan. Om die reden vindt u op deze pagina informatie en aandachtspunten die aan bod komen tijdens de installatie van uw laadpaal!

Op basis van de gekozen laadpaal en de plek waar deze moet komen, zal er eventueel geboord en of gegraven moeten worden. Wanneer dit het geval is wordt dit door 1 van onze monteurs eerst met u doorgenomen en overlegd. Installatie duurt doorgaans niet langer dan één werkdag, deze dag kunt u thuis werken of heerlijk ontspannen. De monteur doet het werk en het enige dat u hoeft te doen is toegang te verlenen tot uw terrein en de meterkast!

Na installatie krijgt u van de installateur nog een korte uitleg betreft de werking van de laadpaal. Dit zorgt ervoor dat u als de monteur vertrekt direct kunt beginnen met laden!

Installatie van uw laadpaal zonder zorgen

U hoeft slechts met drie dingen rekening te houden, onze installateurs doen de rest!

  • – Ervoor zorgen dat u thuis bent op de dag van de installatie
  • – Ervoor zorgen dat waar geboord of gegraven moet worden toegankelijk is voor de installateurs
  • – Ervoor zorgen dat de meterkast toegankelijk tijdens de installatie


Voor u de knoop door hakt en een laadpaal laat installeren kan het zijn dat u hier nog wat aanvullende informatie over wilt verzamelen. Om die reden hebben we op deze pagina de nodige aandachtspunten onder elkaar gezet die aan bod komen bij het kiezen en installeren van een laadpaal aan huis of op kantoor.

Mocht uw vraag in onderstaande punten niet worden beantwoord kunt u altijd even contact opnemen met één van onze gecertificeerde installateurs via het contactformulier hiernaast of via 024 663 41 33. Ook op onze pagina met veelgestelde vragen  beantwoorden we graag al uw vragen!

Zelf een laadpaal aanschaffen

Offerte aanvragen

Als u een elektrische auto heeft aangeschaft en deze vanuit huis wilt opladen dan is het een goede keuze om voor een persoonlijke laadpaal te kiezen. Deze laat u vervolgens thuis installeren door een expert, zo kunt u de accu van uw auto opladen doormiddel van uw eigen laadpunt. Een vraag die we hierover veel krijgen is wat het nou eigenlijk kost om je eigen laadpaal te laten plaatsen. Dit hangt af van een aantal factoren. Een van die factoren is de vereiste waar een laadsysteem aan moet voldoen. Zo heb je bijvoorbeeld verschillende laadcapaciteiten. Daarnaast zit er nog verschil in het ampere niveau en heb je bijvoorbeeld 1- of 3 fase laden. Wij kunnen ons natuurlijk goed voorstellen dat al deze technische termen voor u enigszins overweldigend kunnen zijn. Mede daarom nemen wij binnen dit onderwerp graag een adviserende rol in.

De gemiddelde vanaf prijs voor een standaard autolader van 3,7 kW is rond de vierhonderd euro. Hierbij krijgt u een standaard 5 meter kabel. Voor sommige auto’s met grotere accucapaciteiten kan het een verstandige keuze zijn om voor een sterkere lader te gaan. Deze laders hebben de accu van uw elektrische auto sneller vol. Zo kunt u ook in een korte tijd uw accu voor een groot deel bijladen. Deze sterkere laders hebben een vanafprijs van ongeveer zevenhonderd euro. Afhankelijk van de auto die u heeft aangeschaft en de gebruiksinterval kunnen wij u adviseren betreft de beste keuze in autoladers!

  • Uw gegevens zijn veilig.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Homeline laadpaal laten installeren Newmotion laadpaal installeren ICU compact mini laadpaal installeren Wallbox laapaal installerenWebasto Laadpaal laten installeren

Een laadpaal – laten – installeren

U heeft een elektrische auto aangeschaft en wilt deze thuis opladen. Dan kunt u ervoor kiezen om zelf een laadpaal te kopen en deze te laten installeren. Zelf een laadpaal aanschaffen kan op verschillende manieren. Dit kan vaak via de leverancier van de auto, via uw energieleverancier of via een gespecialiseerde installateur als DES Elektro. Het aanschaffen via een installateur geniet voor veel mensen de voorkeur. Dit heeft te maken met het feit dat de apparatuur vakkundig wordt geïnstalleerd en getest. Daarnaast kunnen installateurs vaak een adviserende rol bieden. Na installatie zal de monteur de werking van het apparaat dan ook kort met u doorspreken zodat  direct gebruik kan maken van uw nieuwe aanwinst! In onderstaande tekst zullen we de voor en nadelen van beide opties met u doornemen.

Alles over de kosten voor het laten installeren van een zelf aangeschafte laadpaal.

Type stekker

Een simpel maar toch enorm belangrijk onderdeel van welke laadpaal geschikt is voor het voertuig dat uw heeft aangeschaft. Het eerste waar u op moet letten is het type stekker dat er aan de laadpaal verbonden is. Er zijn namelijk 2 verschillende varianten van op de markt. Namelijk de: Type 1 – Komt voornamelijk voor bij auto’s uit Amerika, Japan of Korea. De Type 2 stekker komt voornamelijk voor bij Europese auto’s. Het type stekker heeft ook invloed op het laadvermogen van het systeem. Dit komt omdat de Type 1 stekkers een laadvermogen van 3,7 kW of 7,4 kW hebben. De Type 2 stekker doet hier met de 3-fase mogelijkheid nog een schep bovenop. Met deze stekker kunt u 11 kW en 22kW laden. Voornamelijk bij grotere en sterkere accu’s genieten deze stekkers de voorkeur gezien het feit de accu sneller geladen wordt en de auto dus eerder weer te gebruiken is!

Aansluitingen

Aansluitingen, ook hier zijn verschillende varianten in te vinden. Er zijn namelijk laadpalen met enkele aanlsuitingen maar ook laadpalen met een dubbele aansluiting. Wanneer uw huishouden maar 1 elektrische auto  bezit zal een eenzijdige aansluiting voldoede zijn. 

Laadpaal met dubbele aansluiting

Wanneer er meerder elektrische
auto’s door uw huishouden worden gebruikt is het een ideale oplossing om een laadpaal of box met dubbele aansluiting op te hangen. Ook wanneer er regelmatig vrienden of familie over de vloer komen met een elektrische auto kan dit een mooie aanvulling op uw oprit zijn! Zo kunnen er twee elektrische autos worden opgeladen. Zoals vanzelfsprekend is een laadpaal met dubbele aansluiting duurder in zowel aanschaf als verbruik dan een paal met een enkele aansluiting.

Benieuwd wat de kosten bedragen voor uw installatie?
Vraag dan hier uw persoonlijke offerte aan!

Laadvermogen

Het laadvermogen bepaald hoe snel uw accu vol zit. Er zijn momenteel 4 verschillende laadvermogens beschikbaar voor consumenten. Afhankelijk van de elektrische auto die u rijdt en de aansluiting waarover deze auto beschikt kunt u kiezen voor een laadpaal met een laadvermogen van 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW of 22 kW. Hybrides hebben in veel gevallen een lager laadvermogen nodig dan volledig elektrische auto’s. Dit heeft te maken met het feit dat de accu’s vaak minder groot zijn en deze minder intensief gebruikt worden. Auto’s die volledig afhankelijk zijn van elektriciteit hebben grotere en zwaardere accupakketten. Deze auto’s hebben dan ook een sterkere lader nodig om in een respectievelijke tijd de accu vol te laden.

Kortom; hoe hoger het laadvermogen, hoe sneller de accu vol zit. Hoe groter de accu, hoe hoger het laadvermogen is dat nodig is!

Conclusie zelf laadpaal aanschaffen

Zoals beschreven is de keuze enorm en kan het voor de consument wellicht overweldigend overkomen. Dit komt door het grote aanbod en de regelmaat waarmee technische factoren naar voren komen. De kosten kunnen wanneer u niet goed bent geinformeerd oplopen. Mede om deze reden adviseren wij u dan ook graag, voorzien u van informatie en wanneer gewenst komen wij uw nieuwe laadpaal bij u installeren. Wij van DES Elektro hebben jaren lange ervaring in het plaatsen van verschillende type laadpalen.

Alles over het installeren van laadpalen op kantoor!

Tijdelijke oplossing!

Nog geen keuze kunnen maken? Dan kunt u natuurlijk tot uw eigen laadpaal aan huis staat uw elektrische auto ook onderweg opladen! Ook wel publiek laden genoemd kan bij een van de vele laadpunten in ons land. Hiervoor heeft u wel een zogenaamde laadpas nodig waarmee u uw “brandstof betaald”.

Soorten laadpalen:

Net als met zonnepanelen zijn er bij laadpalen enorm veel verschillende varianten. De verschillen zitten heb niet alleen in kleur, grootte en andere uiterlijke dingen. Nee, ook in de hoeveelheid stroom die een laadpaal kan leveren aan de auto zitten de nodige verschillen. Mede hierdoor is de keuze voor een laadpaal nog niet zo makkelijk gemaakt. Het is dus een verstandig idee om voor u een laadpaal laat installeren goed te kijken welke laadpaal er het beste aansluit bij uw wensen.

Om u te helpen bij deze keuze hebben wij een overzicht gemaakt van de soorten laadpalen die momenteel worden aangeboden binnen de markt. Zo kunt u gemakkelijk een keuze maken welke soort laadpaal het best geschikt is voor uw auto en thuissituatie. 

Verschillende soorten laden

Een term die je bij elektrische autos vaak zult tegenkomen is de term: “modes”. Met deze term wordt gericht op de techniek die bij het opladen van het voertuig wordt gebruikt. Binnen deze modes zijn 4 verschillende varianten. Van deze 4 varianten werken er 3 met wisselstroom (dat uit het stopcontact komt) en de 4e mode werkt op gelijkstroom. Hieronder lichten wij de verschillende modes aan u toe.

Mode 1
Mode 1 is een laadmethode die we veel zien terugkomen bij hybrides met kleine accucapaciteteiten. Deze laadpalen laden met een aansluiting uit het gewone stopcontact. Zo laden ze dus met 220 Volt met maximaal 10 Ampère. Voor het laden van volledig elektrische autos wordt deze manier van laden in principe niet gebruikt. Dit komt omdat er geen stroombegrenzer op zit die de belasting op het netwerk beperkt. Om deze reden zou het relatief gezien een wat onveilige laadmethode zijn.

Mode 2
Mode 2 is het laden met behulp van een vaste stroombegrenzer. Deze manier van laden gebeurt meestal aan een gewoon stopcontact. Het komt overigens ook voor dat dit via een laadpaal thuis gebeurd. Wat we vaak zien bij Mode 2 is dat er in de meegeleverde kabel van het elektrische voertuig  een stroombegrenzer zit ingebouwd. Dit om eventuele overbelasting van zowel de auto als van het stroomnetwerk te voorkomen. Dit is dus een veiligere keuze dan Mode 1 laden.

Mode 3
Mode 3 staat voor gecontroleerd laden van uw elektrische voertuig. Bij deze manier van laden vindt er onderlinge communicatie plaats tussen zowel de laadpaal als de auto. Wanneer deze beide een geschikte laadstroom hebben vastgesteld wordt het laden in gang gezet, niet eerder. Door middel van deze beperkende werkwijze is Mode 3 wederom een stuk veiliger laden dan Mode 2 en Mode 1. Dit komt doordat er een controle plaatsvindt voordat de spanning wordt opgebouwd.

Mode 4
Mode 4 staat voor het laden met gelijkstroom. Bij deze laadmethode staat de laadpaal in direct contact met de accu van het elektrische voertuig. Zo wordt het hele laadprocess zelf bepaald. Mede omdat het elektriciteitsnetwerk enkel wisselstroom kan leveren, is er bij een mode 4 laadpaal een omvormer ingebouwd. Bij mode 1, 2 en 3 zit de omvormer in de auto zelf. 

Nu we de verschillende modes voor het laden van uw voertuig hebben behandeld komen we op het volgende onderwerp, namelijk de stekkers. Er zijn in de loop der tijd een aantal verschillende stekkers gebruikt door producenten van elektrische autos en laadpalen. Hierdoor kan het zijn dat u een andere stekker nodig heeft dan dat de buurman gebruikt. Dit is dan ook vaak de reden waarom de auto met bijbehorende laadkabel wordt geleverd. Zo weet u zeker dat u ook op publieke laadpalen altijd uw auto kan bijladen wanneer dit nodig is!

Meer video’s over elektrisch laden zoals eerder op deze pagina van de consumenten bond vind u hier!

Verschillende soorten stekkers

Naast de verschillende laadmethodes zijn er ook diverse stekkers. Hieronder zullen we stuk voor stuk de verschillende soorten stekkers behandelen. Te beginnen met de Yazaki-stekker

laadpaal stekker type1

Type 1 – Yazaki-stekker

De Yazaki-stekker. Het kan goed zijn dat u nog nooit van deze stekker gehoord heeft, of misschien nog nooit een dergelijke stekker heeft gezien. In de VS en Japan is deze stekker praktisch de standaard voor alle autos die elektrisch laden. Toch zijn er in het verleden wel een aantal europese autofabrikanten geweest die auto’s op de markt gebracht met dit type stekker. Wel is deze stekker eigenlijk bedoeld voor het 110V-netwerk. Op het 3-fase netwerk wat wij hier in europa kennen kan met deze stekker maar 1 van de 3 fases worden gebruikt waardoor het laden over het algemeen langer zal duren van bij andere typen kabels. Onder andere de Mitsubishi Outlander, Chevrolet Volt, Nissan Leaf, Opel Ampera en de Toyota Prius hebben dit type aansluiting.

Laadpaal stekker type2

Type 2 – Mennekes-stekker

Deze type 2 stekker staat bekend als de Mennekes-stekker. Deze stekker is vernoemd naar het Duitse bedrijf dat de stekker heeft bedacht en ontworpen. Deze stekker zult u wanneer u een beetje bekend bent met elektrisch rijden vast en zeker wel eens gezien hebben. Dit komt mede doordat de Europese Commissie deze stekker heeft aangewezen als standaard voor het opladen van elektrische auto’s. Wat het grote voordeel is van deze stekker is dat deze zowel met 1-fase als met 3-fase ook wel krachtstroom genoemd kan worden gebruikt. Grote merken als Tesla, Volvo en BMW maken gebruik van dit type aansluiting.

Laadpaal stekker type3

Type 3

Type-3 stekker zoals u deze hierboven kunt zien wordt in nederland niet gebruikt. Wat we veelal zien is dat dit type stekker voornamelijk in Frankrijk en Italie wordt gebruikt voor het laden van EV’s!

 

 

Laadpaal stekker chademo

Chademo-stekker

Vervolgens zijn we aangekomen bij de Chademo-stekker. Dit type stekker is bedacht en ontwikkelend in Japan en werkt enkel met gelijkstroom. In Nederland wordt dit type stekker gezien als dé standaard voor snelladen van uw auto. Met snelladen kan de accu van uw elektrische auto al binnen een half uur vol zitten. Langzaam laden of laden op met wisselstroom is niet mogelijk met deze stekker. Verder zijn dit soort laadpunten relatief gezien nogal duur. Dit is een direct resultaat van het feit dat er een omvormer moet zijn ingebouwd die er op zijn beurt voor zorgt dat het laadpunt gelijkstroom levert!

Laadpaal stekker combo

Combo-stekker

Dan tot slot de combostekker. Dit type stekker wordt sinds 2017 gezien als de standaard in Europa. Het grote voordeel van de combostekker is dat deze zowel met wissel als met gelijkstroom te gebruiken is De mennekes stekker ( type-2 ) past binnen deze nieuwe standaard. De Chademo van hierboven nog niet. Hier is men tot op de dag van vandaag druk mee bezig om een gepaste oplossing voor te vinden zodat mensen die gewend zijn snel te laden met hun Chademo-aansluiting kunnen blijven snelladen zoals zij gewend zijn!

Waarom laat je je laadpaal plaatsen en doe je het niet zelf?

Wij ontvangen regelmatig mailtjes en telefoontjes van mensen die ons vragen of zij zelf de installatie van hun laadpaal kunnen doen. Ons advies hierin is kort en krachtig. Nee. Mits u ervaring heeft met elektrotechniek, krachtstroom etc. is het geen goed idee om zelf aan de slag te gaan met de installatie van een laadpaal. Allereerst is het bij de installatie van een laadpaal belangrijk dat uw meterkast hier op de juiste manier voor is ingericht. 

Voor zo goed als alle laadpalen moet uw meterkast een extra groep hebben zodat andere apparaten / groepen niet lijden onder het hoge energieverbruik van uw laadpaal. Sluit u uw laadpaal bij het installeren aan op een bestaande groep en laad u uw auto op terwijl de rollade in de oven zit, is de kans vrij groot dat de stroom zal uitvallen. Dit is een direct gevolg van het overbelasten van een groep binnen uw meterkast. 

Dit is niet de enige reden waarom wij afraden de installatie in eigen beheer uit te voeren. Omdat de paal vaak op de oprit, in de garage of onder de carport moet komen is het eigenlijk altijd zo dat er kabels naar de laadpaal moeten worden getrokken. Vaak moeten deze kabels daarvoor door de buitenwand van uw woning. In deze wand zitten naast isolatiemateriaal vaak ook gas en waterleidingen. Vooral in de buurt van uw meterkast. Ook bestaat het risico dat u door een bestaand elektrisch netwerk heen boord wanneer u zomaar de boor pakt om een gat te gaan boren. 

Van bovengenoemde factoren brengt de gasleiding het meeste risico met zich mee. Dit omdat wanneer hier doorheen wordt geboord er grote kans op brand en of explosies zal zijn. Al met al adviseren wij ten aller tijden dit over te laten aan een professionele installateur.

Prijs / kosten laadpaal laten plaatsen

Wat kost het om een laadpaal te laten plaatsen, een veelgestelde vraag. Op deze vraag is helaas geen hapklaar antwoord te geven. Dit heeft te maken met de verschillende factoren die bij de installatie van een laadpaal aan bod komen. Denk aan de huidige situatie in de meterkast, het type stekker / laadpaal en de vereiste die hierbij komen kijken met betrekking tot aanpassingen in de meterkast. Ook de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal mag worden geplaatst speelt hierbij een belangrijke rol. Alle bovengenoemde factoren hebben invloed op zowel de materiaalkosten als de manuren die er in gaan zitten om de laadpaal succesvol te installeren. DES elektro is hierbij een van de scherpst geprijsde partijen in. Heeft u dus vragen over wat de kosten van een laadpaal bij u aan huis zouden zijn? Vraag dan een offerte aan! In deze offerte kunnen wij u van een gerichte prijsindicatie voorzien.

Benieuwd wat de kosten bedragen voor uw installatie?
Vraag dan hier uw persoonlijke offerte aan!